dreng_cykel_dreamstime_m_38220240KIDD opstår som regel hos børn der ikke er blevet behandlet for KISS symptomer.

Der er tale om forstyrrelser/låsning eller dårlig funktion af de øvre nakkeled. Det medfører nedsat evne til at udføre tillærte bevægelser, samt nedsat evne til at bearbejde sanseindtryk. Der ses ofte en tendens til klodsethed og mulige forstyrrelser af bevægeudvikling. Symptomer opdeles i før-skolealderen og skolealderen, og vi fokuserer i dette indlæg på på skolealderen

KIDD skolealderen

• Øget lændesvaj
  • Indadroteret ben
  • Koncentrationsbesvær
  • Skrive- og læsevanskeligheder
  • Diffus hovedpine, tung i hovedet
  • Forsinket motorisk udvikling
  • Svært ved at lære at cykle
  • Højdeskræk
  • Dårlig balance og koordination
  • Ustabilt humør og ADHD-lignende problemer
  • Mave/tarmforstyrrelser (forstoppelse)

KIDD i skolealderen: Her stilles der ny og kontinuerlige udfordringer til barnet. Fin- og grovmotorikken udfordres især; skrive med blyant, idræt, lege i skolegården osv. Samtidig udfordres barnet ligeledes på sine sanser. Barnet skal navigere og orientere sig i skolen, klassen og imellem de forskellige fag.

Som tidligere nævnt, hvis der sker en forstyrrelse i udvikling af det sansemotoriske system, påvirkes mange andre elementer af barnets hverdag.

Behandling

Behandlingen er ligesom med KISS relativ simpel. Barnet vil blive grundigt undersøgt og behandlingen består af lette tryk/justeringer til led samt udstræk af muskler og ledbånd i øvre del af nakken. Hvis barnet har låsninger i andre regioner af kroppen, kan der eventuelt også være behov for at behandle dem

Læs om KISS – forstyrrelser i nakkehvirvlerne hos spædbørn

Læs mere om KIDD symptomer hos førskolebarnet