behandling sidelejeFØRSTE KONSULTATION: her tages der en grundig historik af igangværende problem. Herefter laver vi en undersøgelse af området med smerte, men ofte også flere regioner alt afhængig af problemstillingen. Der kan eventuelt suppleres med røntgenundersøgelse, hvis vi føler der er et behov. Når du er blevet undersøgt grundigt, stiller vi en diagnose og påbegynder behandling. Den første konsultation inkl. behandling tager typisk 20-40 minutter.

VIGTIGT: efter første behandling kan der ofte opstå ømhed og træthed i en eller flere regioner af rygsøjlen. Det ser vi i ca. 40-50% af vores patienter, og det er HELT normalt og ganske ufarligt. Det er egentlig kun positivt at der opstår en reaktion, for det bevidner kun om at kroppen reagerer på behandling. HUSK: Man kan blive øm efter næsten alle former for manuel behandling!

EFTERFØLGENDE BEHANDLINGER: ved opstart i forbindelse med en ny eller tilbagevendende problematik, kan du altid forvente et struktureret behandlingsforløb, enten ved en behandler, men ofte også i kombination med evt. massage og/eller fysioterapi. I opstartsfasen må det forventes, at behandlinger ligger tæt på hinanden. Det gør vi for at skabe en ændring hurtigst muligt. Vi oplever tit at bedring foregår i ’tre faser’;

Smertelindring, øget bevægelighed, ømhed/træthed

I størstedelen af alle forløbende følger vores patienter de ovennævnte ’faser’, og samtidig kan man opleve at bedringen variere (den lille graf viser det fint: i et forløb vil der være løbende bedring, men der kan være gode og mindre gode perioder). Her er det VIGTIGT at huske, at sideløbende med behandlinger belaster man ofte kroppen i let eller svær grad.

Dette kan påvirke ens gener, også selvom man er i et forløb (i form af belastning er alting relativt når ryggen og generelt bevægeapparatet er påvirket).

Igennem et forløb er det derfor vigtigt at holde sig aktiv indenfor ens smertegrænser – simpelt sagt: ’det er okay du er øm ved bevægelse, men det skal ikke gøre ondt’

Generelt

Ting hober sig ofte op over tid, derfor må man forvente at det tager lidt tid, at komme af med gener og savanker. Akutte gener kan være opstået grundet et dårligt løft, fejl belastning, men det kan også skyldes at kroppen har kompenseret i alt for lang tid, og efterhånden ikke kan mere. De smerter, gener og andre symptomer som du mærker, er kroppens måde at gøre dig opmærksom på, at en ændring skal ske for at smerter og gener bedres.

Hvad gør behandling, øvelser og adfærdsændringer for dig?

Vi oplever at det påvirker alt i din krop! Kort sagt! Er der opstået akut smerte eller har du haft ondt i længere tid, påvirkes et eller flere områder. Det at man tager sig tiden til, at lytte til sin krop, følge et forløb og ændre hverdags belastning er med til at skabe en ændring både på kort og længere sigt. Denne ændring involverer;

• fokus på arbejdsstilling og hverdags belastninger
  • lave øvelser
  • begrænse unødige og gentagende belastninger
  • følge et forløb for akutte gener
  • supplerer med forebyggende / vedligeholdende
  • øvelser og behandlinger til opfølgning.

Stof til eftertanke:

Vi tager bevægelse, godt helbred, psykisk overskud og god kropslig funktion for givet. Når vi for gener forstår vi ofte ikke hvorfor og forventer ofte at de bliver fjernet hurtigt, imens at vi kan foretage os det vi plejer. Det vi ’plejer’ at gøre eller ikke har gjort i noget tid er dog som regel en af de store årsager til at vi for og/eller har gener. Stress og alle de andre psykiske diagnoser som rammer vores samfund mere og mere, har også en effekt på vores fysisk velbefindende. Der skal være balance i alt, for at vi har det godt, eller prøver at få det så godt som vi kan.

’Sundhed er fuldstændig fysisk, psykisk og socialt velvære hos en person og ikke blot fravær af sygdom’ Verdenssundhedsorganisationen, WHO’s definition af sundhed